RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 18.09.2025/Pykälä 55
| Edellinen asia | Seuraava asia |
Valtuustoaloite: Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden parantaminen
Khall 09.06.2025 § 120
Valtuutettu Jaana Kyllönen on 28.5.2025 jättänyt aloitteen tien 28 jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi:
”Kärsämäen kunnan tulee aloittaa Ely -keskuksen kanssa pikaisesti kevyenliikenteen väylän suunnitteleminen ja rakentaminen tielle 28 Kärsämäen keskustasta Hallanperän risteykseen.”
Perustelut ilmenevät liitteenä olevasta aloitteesta.
Esittelijä kunnanjohtaja Juho Jukkola
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee aloitteen tietoonsa saatetuksi ja lähettää sen edelleen teknisen lautakunnan valmisteltavaksi.
Päätös Yksimielisesti hyväksyttiin.
Teknltk 18.09.2025 § 55
36/00.01.02/2025
Valtuusto on 7.5.2024 § 37 hyväksynyt Kärsämäen kävelyn ja pyöräilyn edistämisohjelman. Ohjelman pitkän tähtäimen tavoitevuosi on 2040. Suunnitelma sisältää taustatietoja kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisen hyödyistä, suunnittelulogiikasta, asukkaiden näkemyksistä, kävelylle ja pyöräliikenteelle asetetut tavoitteet, olosuhteiden ja maankäytön kehittämistä ohjaavan pyöräliikenteen pääverkon ja kävelyn ydinalueen ja -reittien määrittelyn. Ohjelma on osa kunnan kehittämisohjelmaa.
Ohjelman laatimisessa toteutettiin Kärsämäen asukkaille ja muille alueella liikkuville sähköinen asukaskysely. Tärkeimpien toimenpiteiden tunnistamiseksi ja priorisoinniksi järjestettiin kaikille avoin työpaja, jossa lopuksi äänestettiin toimenpiteiden tärkeydestä.
Kärsämäellä merkittävimpänä matkojen lähtö- ja määräpaikkana toimii kunnan keskustaajama. Kuntakeskuksen ja merkittävimpien palvelujen välisiä yhteyksiä kutsutaan pääreiteiksi. Merkittävimmät toiminnot sijoittuvat poikkeuksetta keskustaajamaan. Pääreitit ovat Kärsämäellä sisääntuloväyliä keskustaajamaan sekä koulukeskuksen yhteyteen.
Pääverkkoa täydentävät korkean laatustandardin aluereitit, jotka yhdistävät palvelutarjontaan kytkeytyviä asutus- ja työpaikka-alueita kuntakeskukseen. Pääreitit sekä aluereitit muodostavat yhdessä Kärsämäen pyöräliikenteen pääverkon.
Itä-länsi -suuntaista liikkumista palvelevat ensisijaisesti valtateiden varsia miellyttävämpinä ja rauhallisempina ympäristöinä kehitettäväksi esitetyt Puusaarentie ja Alarannantie. Kokkolantien ja Kajaanintien varteen on esitetty liikenneturvallisuustyössä käytettävässä Louhi-palvelussa pientareiden leventämistä valtatien 28 mahdollisten päällystystöiden yhteydessä.
Ohjelmassa aluereitiksi esitetty Alarannantie olisi soveltuva kylätieksi. Kylätie on liikennejärjestely, jossa ajorata on normaalia kapeampi ja pientareet leveämmät. Kylätie on suhteellisen edullinen ja helppo liikenneratkaisu, jolla voidaan parantaa jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteita ilman uuden väylän rakentamista.
Kunta ja ELY-keskus ovat käyneet aloitteen pohjalta neuvotteluja. ELY-keskus on tiedostanut hankkeen tarpeellisuuden, mutta tällä hetkellä toteuttamiseen ei ole tarvittavia resursseja.
Esittelijä tekninen johtaja Ilkka Saari
Päätösehdotus Tekninen lautakunta toteaa aloitteen tietoon saatetuksi ja että hankkeen toteutuksessa edetään kunnassa voimassa olevan Kävelyn ja pyöräilyn kehittämisohjelman mukaisesti. Aloite on loppuun käsitelty.
Päätös Yksimielisesti hyväksyttiin.
| Edellinen asia | Seuraava asia |