RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 19.05.2025/Pykälä 68
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Valtuustoaloite: Uuden terapia-altaan rakentaminen
Khall 27.01.2025 § 15
Valtuutettu Marjatta Seppä on 11.12.2024 jättänyt valtuustoaloitteen uuden terapia-altaan rakentamisesta:
”Teen valtuutetun aloitteen uuden tasapohjaisen terapia-altaan rakentamisesta koulun lähelle. Rahoitus joko sijoitusrahastosta tai velkana kumpi on kunnan kannalta edullisempi. Olisi todella suuri satsaus terveyden ja hyvinvointiin kaikenikäisille.”
Seppä on myös ilmoittanut, että hänen valtuustossa 6.11.2024, § 75 tekemäänsä valtuustoaloitetta koskien uima-altaan korjausta ei tarvitse enempää käsitellä.
Esittelijä kunnanjohtaja Juho Jukkola
Päätösehdotus Kunnanhallitus merkitsee aloitteen tietoonsa saatetuksi ja lähettää sen teknisen lautakunnan valmisteltavaksi.
Päätös Päätösehdotus hyväksyttiin.
Teknltk 20.03.2025 § 21
- - -
Valtuustoaloitteen pohjalta Arkkitehtitoimisto Paloranta Oy:ltä on tilattu uimahallin esisuunnittelu kustannusarviota varten. Arvio pyydettiin uudesta uimahallista sisältäen seuraavat tilat: allas 7x20 m, sauna, pukuhuoneet, pesutilat (M+N) sekä pieni kahviotila.
Arkkitehtitoimiston laatima kustannusarvio perustamiskustannuksista laajuudeltaan 841 m²:n ja 5 111 m³:n kokoiselle uimahallille on 3 187 000 eur, alv 0 %. Arvio käsittää mm. seuraavat tilat: allastila, puku- ja pesuhuoneet, sauna, valvomo, kioski, siivouskeskus, välinevarasto, aulatila, IVKH-tilat, tekniikkatilat, kellari ja vedenkäsittelytilat.
Tiloille laadittu ylläpitokustannusten arvio vuositasolla on 87 638 eur, alv 0 % ilman vaadittavan henkilökunnan kustannuksia ja suunnitelman mukaisia poistoja, jotka kunnan voimassaolevan poistosuunnitelman mukaan ovat 159 350 eur/vuosi (20 vuoden tasapoisto).
Tarkemmat alustavat esisuunnitelmat esitellään kokouksessa.
Esittelijä tekninen johtaja Ilkka Saari
Päätösehdotus Tekninen lautakunta toteaa tehdyt alustavat selvitysmateriaalin luonnokset ja siirtää asian edelleen kunnanhallitukselle.
Päätös Yksimielisesti hyväksyttiin.
Khall 19.05.2025 § 68
46/00.01.02/2024
Kunnanhallitus merkitsee teknisen lautakunnan asiakäsittelyn tiedokseen ja toteaa lisäksi seuraavaa:
Kärsämäen kunnan talousarviossa vuodelle 2025 ja taloussuunnitelmassa vuosille 2026-2027 ei ole varattu määrärahaa aloitteessa esitetyn terapia-altaan suunnittelua tai rakentamista varten.
Investoinnin kirjanpidollinen poistoaika on useita vuosikymmeniä ja vuosittaiset poistot tulisivat olemaan useita satoja tuhansia euroja kunnan taloudellista tulosta merkittävästi heikentäen. Lisäksi altaan jo lakisääteisesti aukioloajallaan vaatiman koulutetun henkilökunnan lisäystarve tulisi lisäämään kunnan henkilöstömenoja vuosittain arviolta vähintään n. 2,5 htv, vuosikustannusarviolla n. 75.000 euroa huomioiden aukioloajat. Ulosmyyntilipputulojen määrän arviointi on haastavaa, mutta huomioiden aikaisemmat käyttäjämäärät sekä kunnan väestöpohja, tuloarvio jäänee alle 8.000 euroon per vuosi. Merkittävä kävijämäärän lisäys edellyttäisi lisäinvestointeja infraan.
Tällä hetkellä jo tiedossa oleva tuleva kuntien valtionosuusuudistus tulee esillä olleiden arvioiden mukaan leikkaamaan syntyvyyttä ja väestöään menettävien maantieteellisesti harvaan asuttujen isoista asutuskeskuksista syrjässä sijaitsevien kuntien valtionosuuksia merkittävästi. Kärsämäen kunnan osalta vuosittainen menetysarvio tämähetkisten tietojen mukaan liikkuu arviolta alle sadan tuhannen ja yli kahdensadanviidenkymmenen tuhannen euron välillä. Suomen hallituksen kuntakenttää jo heikentävät aikaisemmat päätökset sekä esimerkiksi kehysriihen päätös yhteisöverokannan laskemisesta 18 prosenttiin tulevat osaltaan myös heikentämään kunnan tulopohjaa verotulojen osalta riippumatta alennuksen mahdollisesta kompensoinnista kunnille. Mahdollisen kompensoinnin suuruudesta tai toteutumisesta ei ole lisäksi tällä hetkellä olemassa tietoa.
Lisäksi 1.1.2025 voimaan astunut TE-uudistus itsessään sekä taloudellinen matalasuhdanne yhdistettynä pitkäaikaistyöttömien (yli 100 päivää) määrän merkittävän kasvun johdosta kunnalle lankeavien sakkomaksujen takia on kasvattanut jo tällä hetkellä kunnan menoja yli budjetoidun ja enemmän kuin valtionosuuden lisäyksenä kunnille TE-uudistuksesta kompensoitiin.
Huomioiden lisäksi hyvinvointialueuudistukseen liittyvän sotekiinteistöjen yhtiöittämisvelvoitteen vuoden 2026 alusta yhdessä Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueen merkittävän ja julkilausutun kiinteistökustannusten alentamis- ja palveluverkkoleikkaus tarpeiden johdosta kunnalla ei ole taloudellisia edellytyksiä kasvattaa kiinteistömassaansa erityisesti kyseessä olevassa muuta kuin lakisääteistä toimintaa koskevassa asiassa.
Kärsämäen kunnan talousarvion vuodelle 2025 ja taloussuunnitelman vuosille 2026-2027 mukaisesti kunnan vuosikatteet eivät arvioiden mukaisesti välttämättä joka vuosi riitä kattamaan jo suoritettujen investointien suunnitelman mukaisia poistoja. Kunnalla tulee taloussuunnittelukaudella olemaan investointimenoja, joita ei arvioidun mukaisesti voida rahoittaa varsinaisen toiminnan rahavirralla vaan niitä varten jouduttaisiin nostamaan lainaa. Mikäli investointeja rahoitettaisiin sijoitusomaisuuden myynneillä, tulisi tämä tämänhetkisessä epävarmassa sijoitusympäristössä realisoimaan todennäköisesti myös luovutustappioita. Sijoitusomaisuuden merkittävä realisointi altaan rakentamisen rahoittamiseksi myös heikentäisi ratkaisevasti tulevaisuudessa kunnan mahdollisuutta ylläpitää tasapainoista kuntataloutta sekä tulouttaa sijoitusten mahdollisia luovutusvoittoja muun toiminnan kattamiseksi sekä näin ollen tulisi aiheuttamaan kunnalle todennäköisesti selvästi alijäämäisiä tilikausia.
Kärsämäen kunnan taloudellinen tilanne ja ennustekehikko tuleville vuosille haasteineen eivät siis mahdollista sekä investointikustannuksiltaan erittäin merkittävän että vuosittaisten käyttökustannustensa takia kunnan taloutta erittäin merkittävästi rasittavan taloudellisesti kannattamattoman investoinnin suorittamista.
Kärsämäen kunnalle on luovutettu Uimahallin puolesta 2025 -nimilista perusteluineen: ”Me allekirjoittaneet 1) vastustamme uimahallin sulkemista niin kauan, kunnes uima-vesijumppa-allas valmistuu ja on käytettävissä, 2) kannatamme valtuutettu Marjatta Sepän 11.12.2024 tekemää aloitetta (Khall 27.01.2025 § 15) tasapohjaisen terapia-altaan rakentamiseksi ja vaadimme, että allas rakennetaan”.
Esittelijä kunnanjohtaja Juho Jukkola
Päätösehdotus Viitaten edellä yllä mainittuun, kunnanhallitus merkitsee valtuustoaloitteen tiedokseen ja toteaa, ettei aloite anna aihetta toimenpiteisiin ja että aloite on loppuun käsitelty.
Päätös Yksimielisesti hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |