RSS-linkki
Kokousasiat:https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://poytakirjat.karsamaki.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Tekninen lautakunta
Pöytäkirja 24.10.2024/Pykälä 63
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvioesitys v. 2025 ja suunnitelmat v 2026-2027 Tekn. | |
Henkilöstösuunnitelma 2025-2027 | |
Investoinnit taes 2025 ja ts 2026-2027 |
Teknisen lautakunnan talousarvioesitykset vuodelle 2025
Teknltk 24.10.2024 § 63
109/02.02.00/2024
Lautakuntien tulee antaa esityksensä vuoden 2025 talousarvion ja vuosien 2026-2027 taloussuunnitelmien osalta 25.10.2024 mennessä.
Talousarvion 2025 ja taloussuunnitelman 2026-2027 laadintaohjeen mukaan vain välttämättömät ja todelliset määrärahat ja tuloarviot varataan talousarvioon. Menopaineita vuoden 2025 toimintakuluissa aiheuttavat yleisen kustannuskehityksen nousu ja kunta-alan palkkaratkaisun vaikutus. Käyttötalouden menoesitykset on käytävä tiukasti läpi.
Kunta-alan nykyinen sopimuskausi päättyy 30.4.2025, joten vuodelle 2025 voi tulla jo tiedossa olevien sopimuskorotusten lisäksi muita sopimuskorotuksia. Niiden suuruus ja ajankohta selviävät keväällä 2025 käytävissä neuvotteluissa. Henkilökustannuksiin vuodelle 2025 varataan 4 % korotusvaraus kuluvan vuoden ennusteeseen verrattuna. Henkilöstömäärärahat tulee budjetoida siten, että henkilöstön määrä ei lisäänny, ellei sille ole toiminnallista perustetta. Määrärahaa ei varata virkoihin/toimiin, joita ei täytetä.
Hallintokunnilta edellytetään huolellista paneutumista myös vuosien 2026-27 taloussuunnitelman valmisteluun, jotta talouden vakauttamiselle saadaan realistiset pohjaluvut. Oleellista on huomioida menoissa ja tuloissa sellaiset toiminnalliset muutokset, jotka perustuvat tuleviin lainsäädännöllisiin velvoitteisiin tai tiedossa oleviin volyymin muutoksiin.
Talousarvion 2025 toiminnalliset tavoitteet johdetaan uudesta kuntastrategiasta. Tavoitteiden tulee olla realistisia, konkreettisia ja mitattavia. Tavoite on päämäärä, sillä kuvataan tulos, joka saavutetaan toimintaa varten annetuilla määrärahoilla talousarviovuoden aikana.
Lähtökohtaisesti vuoden 2025 talousarvion investoinneissa toteutetaan aiemmin päätetyt investoinnit sopeuttaen investointiohjelma talouden kantokykyyn investointihankkeita priorisoimalla. Hallintokuntien tuli esittää investointitarpeensa 27.9.2024 mennessä.
Käyttötalous:
Valtuustoon nähden sitovuustasona on Tekninen lautakunta. Vuoden 2025 talousarvio nettomääräisenä on 155 279 eur ja poistot -651 340 eur.
Teknistä lautakuntaa sitovat tulosalueet ovat:
- Yhdyskuntatekniikka (hallinto, liikenneväylät ja yleiset alueet, kaavoitus, jätehuolto, koneet)
- Kiinteistötoimi (tilapalvelut, maa- ja metsätilat, välitetyt palvelut).
Investointiosa:
Investointiosan määrärahat myönnetään toimielimelle hankeryhmittäin ja investointiosan tulot kohdistetaan hankkeen menojen vähennykseksi. Investointien määrärahat ovat toimielimen käytettävissä valtuuston talousarvion hyväksymisen yhteydessä varmistamaan tarkoitukseen, valtuuston mahdollisin rajoituksin.
Vuoden 2025 investointeihin käytetään investointiohjelman mukaan nettomääräisesti 232 400 eur. Valtuustoon nähden sitovuustasot ovat: Hallintotoimi, Sivistystoimi ja Tekninen toimi, joka jakaantuu: yleiset alueet, kiinteistöt, liikenneväylät ja irtain omaisuus. Lautakuntaan nähden sitovuustaso on hankekohtainen.
Oheisaineistona on ehdotus teknisen lautakunnan alaisen toiminnan talousarvioksi 2025 ja suunnitelmavuosiksi 2026-2027, henkilöstösuunnitelma sekä investointiohjelma talousarviovuodelle 2025 ja suunnitelmavuosille 2026-2027.
Esittelijä rakennusmestari Ilkka Saari
Päätösehdotus Tekninen lautakunta hyväksyy toiminnan talousarvioehdotuksen vuodelle 2025 ja suunnitelmavuosiksi 2026-2027, henkilöstösuunnitelman sekä investointiohjelman vuosille 2025-2027 ja esittää ne edelleen kunnanhallitukselle ja valtuustolle hyväksyttäväksi.
Päätös Yksimielisesti hyväksyttiin.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |